Snoepproducent Carmel getuigt: 'Overdonderend goede mock-ups'

Carmel BV is snoepproducent. In het verleden leverde het bedrijf vooral producten voor private labels van verschillende grote supermarktketens. Nu zetten ze de volgende stap: Carmel lanceert een eigen merk. Dat is een kantelpunt. Overtuigende mock-ups kunnen hierbij een doorslaggevende rol spelen. CEO Ingrid Van de Weyer benadrukt het belang van mock-ups en vertelt hoe die haar helpen bij het lanceren van een eigen merk.

Van elf ontwerpen heeft Carmel bij Rask mock-ups besteld.

Snoep is een aantrekkelijk product. De verpakking moet dus minstens even verleidelijk zijn, toch? Ingrid Van de Weyer verwoordt het zelfs nog straffer: ‘De verpakking is bij ons vaak belangrijker dan het product. Snoep is vaak een impulsaankoop. De beslissing wordt vooral genomen op basis van de verpakking.’ Na een intensief traject lag een hele reeks prachtige ontwerpen voor de verpakkingen van het snoepgoed klaar.

Succes op de beurs

Van elf ontwerpen heeft Carmel bij Rask mock-ups besteld. Die nam Ingrid mee naar Sial, een grote vakbeurs voor voeding in Parijs. De reacties? ‘Overdonderend! Elke klant die binnenwandelde op onze stand, werd meteen naar de verpakking getrokken. Het was een echte eyecatcher.’ Dat vertaalde zich ook in commercieel succes. Ingrid: ‘We hebben meteen nieuwe klanten geworven. En ja: dat waren er een heel pak meer dan één of twee. De mock-ups zagen er dan ook prachtig uit.’

Mock-ups die overtuigen

De mock-ups kwamen ook na de beurs nog goed van pas. Ingrid: ‘In de vorige fase hebben we bij grote supermarktketens het ontwerp van de verpakking al getoond, maar dat was enkel in een brochure, of op een slide tijdens een presentatie. Nu kunnen we hen bemonsteren met mock-ups. Het is de eerste keer dat we onze producten in een eigen verpakking kunnen tonen. Dat is behoorlijk spannend.’ En het werkt ook doorslaggevend. Nu Ingrid mock-ups meebrengt naar haar besprekingen, zijn de reacties ook daar nog enthousiaster: ‘Zopas hebben we nog een vergadering gehad waarbij we mock-ups toonden. Daar heeft een grote supermarktketen toegezegd om onze producten vanaf 2017 in de rekken te leggen.’

De mock-ups kwamen ook na de beurs nog goed van pas.

Levering op korte termijn

Ook over de samenwerking met Rask is Ingrid lovend. Vooral het feit dat er op korte termijn zo’n sterk resultaat werd neergezet, kan haar bekoren. Ingrid: ‘Veertien dagen voor de beurs in Parijs ben ik stalen gaan afgeven bij Rask. Het moest dus bijzonder snel gaan. En dat lukte. Het fijne is dat de mensen van Rask echt met je meedenken. Ze begrijpen de noden van hun klanten. Zelf was ik bijvoorbeeld volop bezig met de praktische voorbereidingen van de beurs. Intussen hebben ze bij Rask de mock-ups piekfijn in orde gebracht. Ze anticiperen ook. Ze bellen je: heb je daar al aan gedacht? Of daaraan? Uiteraard was ik in alle drukte bijna een aantal dingen vergeten. Zij regelden dat voor me. En zo is ook met een korte levertermijn het resultaat perfect.’

Wat Ingrid ook opvalt, is de toewijding bij de medewerkers van Rask: ‘Ze waren er zelf ook trots op het eindresultaat. Toen ik mijn bestelling ging oppikken, konden ze niet wachten om me het resultaat te tonen. En inderdaad: de mock-ups zijn van topkwaliteit. De uitstraling, de kwaliteit van de folie, de glans: alles was perfect. Als je overweegt om mock-ups te laten maken om je klanten te overtuigen, heb ik maar één advies: gewoon doen.’

Wil je graag op de hoogte blijven van het reilen en zeilen bij Rask? Heb je familie of vrienden in gedachten die misschien geïnteresseerd zouden zijn in ons verhaal? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en nodig hen uit om hetzelfde te doen! Je kan ons ook steeds volgen op LinkedIn.